Logo: Powiat Średzki Gmina Międzyrzecz

Logo: MigamMigam Logo: BIPBIP
Twoja przeglądarka nie może wyświetlić obiektu - pogoda

Informacje

Narzędzia i usługi



Najbliższe wydarzenia

Strona główna

Co z rondem w centrum miasta? Burmistrz nie mówi „nie”

Ilustracja do informacji: Co z rondem w centrum miasta? Burmistrz nie mówi „nie”
Dyskusja na temat ronda w centrum miasta toczy się w przestrzeni publicznej już od kilku lat. Ostatnio ożyła w portalach internetowych za sprawą publikacji w „Gazecie Lubuskiej”. Burmistrz Remigiusz Lorenz zwraca uwagę na pominięty w artykule bardzo ważny fakt, że gminne drogi krzyżują się tam z wojewódzkimi. – Przepisy mówią wyraźnie, że w takich sytuacjach inwestorem musi być Zarząd Dróg Wojewódzkich - zaznacza burmistrz. 
 
 
Po publikacji w „Gazecie Lubuskiej” i na portalu miedzyrzecz.naszemiasto.pl w internecie ożyła dyskusja na temat ewentualnej budowy ronda w centrum miasta na skrzyżowaniu ulic Młyńskiej, Mieszka I, 30 Stycznia i Kazimierza Wielkiego. Wielu internautów widzi potrzebę takiej inwestycji, choć niektórzy są jej przeciwni. Co na to władze miejskie? Burmistrz wsłuchuje się w głosy mieszkańców i nie mówi „nie”. Zaznacza jednak, że dwie gminne ulice – Kazimierza Wielkiego i Mieszka I – krzyżują się tam z ulicami Młyńską i 30 Stycznia, którymi administruje Zarząd Dróg Wojewódzkich.
 
- Drogi wojewódzkie są nadrzędne wobec dróg gminnych. Zgodnie z przepisami, w takich sytuacjach za ewentualną przebudowę odpowiada właściciel ważniejszych dróg, czyli Zarząd Dróg Wojewódzkich. Szkoda, że autor artykułu pominął ten ważny fakt w swoim artykule – dodaje R. Lorenz.
 
Burmistrz zaznacza, że problemy komunikacyjne powinna rozwiązać wschodnia obwodnica miasta, a jednym z jej ogniw ma być właśnie rondo, które ma powstać na skrzyżowaniu ulicy Piastowskiej – za ostatnimi budynkami przy tej ulicy – i przyszłej drogi obwodowej, która ma połączyć ulice Poznańską z Rokitniańską. Rozpoczęcie inwestycji zależy jednak od tego, czy gmina otrzyma dotację na budowę mostu drogowego na Obrze z rządowego programu Mosty dla Regionów.
 
- Analizując obie inwestycję pod względem ich wpływu na rozwój gminy, wykonanie obwodnicy jest bardziej uzasadnione, niż rondo. Ułatwi nam uzbroić tereny pobliskiego osiedla Nad Obrą i przyciągnie inwestorów, a po drugiej stronie rzeki pozwoli na uzbrojenie powstającego tam Międzyrzeckiego Parku Przemysłowego nr 2, gdzie powstaną nowe miejsca pracy. Obwodnica nie tylko odciąży ruch kołowy w centrum miasta, ale również będzie jednym z filarów jego rozwoju gospodarczego. Dlatego dla jest znacznie ważniejsza dla mieszkańców, niż rondo w centrum – akcentuje samorządowiec.  
 
Wniosek o dotację na most i drogi dojazdowe został złożony w marcu ub.r. i od tej pory Urząd Miejski czeka na decyzję. Jeśli gmina będzie zmuszona do odstąpienia od inwestycji, lub odłożenia jej w czasie, jej władze rozważają budowę ronda w centrum miasta. – Jak już wcześniej wyjaśniałem, inwestorem musi być jednak właściciel ważniejszych dróg, czyli Zarząd Dróg Wojewódzkich. Gmina może tylko udzielić mu wsparcia, co też chętnie uczynimy – dodaje.
 
Burmistrz zaznacza, że podobne problemy występują w innych miejscach. Np. na skrzyżowaniach ulicy Konstytucji 3 Maja ze Stoczniowców Gdańskich i Marcinkowskiego., gdzie kierowcy ciężarówek z długimi naczepami mają problemy z manewrem skrętu i stwarzają zagrożenie dla innych pojazdów. Wielu mieszkańców domaga się wybudowania tam rond i wskazuje na fakt, że jest tam wystarczająco dużo miejsca na takie rozwiązania. To drogi powiatowe, dlatego ruch należy do powiatu.

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją