Logo: Powiat Średzki Gmina Międzyrzecz

Logo: MigamMigam Logo: BIPBIP
Twoja przeglądarka nie może wyświetlić obiektu - pogoda

Informacje

04-04-2023

Młodzi strażacy w turniejowych szrankach

Ilustracja do informacji: Młodzi strażacy w turniejowych szrankach
Ponad 40 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych wzięło udział w gminnych eliminacjach Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej. Najmłodszym z nich gratulacje złożył burmistrz Remigiusz Lorenz.
 
Turniej odbył się 31 marca w sali narad Urzędu Miejskiego. Uczniowie rywalizowali w trzech kategoriach wiekowych: w dwóch ze szkół podstawowych i jednej ze szkół ponadpodstawowych. Pierwszą grupę młodych pasjonatów pożarnictwa przywitał burmistrz Remigiusz Lorenz, który jest prezesem OSP w Gminie Międzyrzecz i zasiada w prezydium powiatowym straży ochotniczych. Samorządowiec pogratulował uczestnikom zainteresowań oraz życzył im jak najlepszych wyników podczas turniejowych zmagań. Pozostałe grupy przywitała natomiast sekretarz Urzędu Miejskiego Anna Sawka, która wręczała też nagrody finalistom. 

Dodatkową atrakcją dla najmłodszej grupy był „Basior”, czyli nowy samochód ratowniczo-gaśniczy strażaków-ochotników z Wyszanowa, który akurat zaparkował przed ratuszem. Uczniowie byli zachwyceni pojazdem, a prezentacja jego specjalistycznego wyposażenia z pewnością pomogła im w trakcie turnieju. Poza znajomością przepisów przeciwpożarowych musieli bowiem wykazać się wiedzą na temat sprzętu ratowniczo-gaśniczego. Ich przygotowanie oceniała komisja w składzie: Dariusz Surma, Dorota Surma, Rafał Kozdra, Robert Strzelecki i Lech Malinowski.
 
W pierwszej grupie wiekowej – uczniów klas I-IV szkół podstawowych – bezkonkurencyjna była Antonina Kaczmarek ze Szkoły Podstawowej nr 3. Drugie miejsce zajęła Zofia Baran z SP w Bukowcu, a trzecie Adrian Robak z SP nr 2.
 
W drugiej grupie wiekowej – uczniów klas V-VIII – Wygrała Laura Kusik z SP w Bukowcu, drugie miejsce zajęła Maria Baran z SP w Bukowcu, a trzecie Adam Okińczyc z SP 6. 
 
W trzeciej grupie wiekowej – uczniów szkół ponadpodstawowych – pierwsze miejsce zajęła Weronika Kusik z Liceum Ogólnokształcącego, drugi był Filip Urbaniak z Technikum nr 2, a trzeci Jakub Kowalski.
 
- Gratuluję uczestnikom, zwycięzcom i strażakom, którzy przeprowadzili turniej. Bardzo mnie cieszy ogromne zainteresowanie dzieci i młodzieży strażą pożarną oraz wiedzą pożarniczą. Nasi strażacy nie muszą się martwić o następców – komentuje burmistrz. 
04-04-2023

Próbne matury

Ilustracja do informacji: Próbne matury
Serwis edukacyjny dyktanda.pl zaprasza uczniów szkół średnich na próbne egzaminy maturalne. Arkusze egzaminacyjne zostały udostępnione bezpłatnie.


Dla wszystkich maturzystów, którzy chcą sprawdzić swoja wiedzę przed tegorocznymi egzaminami, przygotowaliśmy:
15 arkuszy z języka polskiego,
16 arkuszy z matematyki,
3 arkusze z chemii.
 
 Więcej informacji pod adresem:

https://www.dyktanda.pl/probne-matury/
03-04-2023

„Basior” poprawi bezpieczeństwo mieszkańców

Ilustracja do informacji: „Basior” poprawi bezpieczeństwo mieszkańców
Co cieszy strażaków z Wyszanowa? Nowy samochód ratowniczo-gaśniczy, który dotarł już do naszej gminy. – To już trzeci nowy pojazd, który trafił w ostatnich latach do strażaków z naszej gminy – zaznacza burmistrz Remigiusz Lorenz.
 
Samochód na podwoziu MANa jest najnowszym nabytkiem strażaków-ochotników z Wyszanowa. W piątek. 31 marca, zaparkował przed ratuszem, gdzie obejrzeli go uczestnicy Młodzieżowego Turnieju Wiedzy Pożarniczej. Strażacy zaprezentowali go także przedszkolakom i uczniom szkoły podstawowej w Bukowcu. – Oficjalne przywitanie pojazdu odbędzie się po Świętach Wielkanocnych – zapowiada burmistrz Remigiusz Lorenz, który jest prezesem straży ochotniczej w Gminie Międzyrzecz oraz zasiada w prezydium zarządu powiatowego OSP.
 
Samochód ma zbiornik na wodę o pojemości 4 tys. litrów oraz dodatkowy na 400 litrów środka pianotwórczego. Został ‘uzbrojony” w sprzęt używany przez strażaków  podczas akcji ratowniczych. – Zastąpi pojazd marki Magirus, który ma już prawie pół wieku – zaznacza prezes OSP w Wyszanowie Jarosław Tomaszewski, który jest jednocześnie sołtysem Wyszanowa i radnym miejskim.
 
Pojazd wyróżnia żółty pas na masce i burcie, a także nazwa „Basior”. Skąd się wzięła? – Nawiązuje do pomnika wilka, zastrzelonego w 1852 roku w pobliskich lasach – wyjaśniają strażacy.
 
Gmina zapłaciła za pojazd 1 mln. 19 tys. 670 zł. Burmistrz podkreśla, że został zakupiony dzięki dwóm dotacjom, a część tej kwoty sfinansowała gmina. – Na jego zakup Komendant Główny Straży Pożarnej przyznał nam 375 tysięcy złotych, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekazał 200 tysięcy złotych, a gmina wyłożyła ze swojego budżetu 444 tysiące 670 złotych – wylicza R. Lorenz.
 
Burmistrz podkreśla, że pojazd ułatwi strażakom prowadzenie akcji ratowniczo-gaśniczych i poprawi bezpieczeństwo mieszkańców. To już trzeci nowy samochód, który trafił w ostatnich latach do naszych strażaków. Wcześniej pojazdy strażackie otrzymały jednostki OSP z Obrzyc i Bukowca. Kolejny dostaną ochotnicy z Kaławy. Gwarancją jest promesa, którą R. Lorenz i prezes OSP Kaława Andrzej Obst odebrali przed kilkoma dniami w Lemierzycach.
 
– Pojazdy zostały zakupione dzięki rządowym dotacjom, ale przy finansowym udziale gminy. Dziękuje radnym, którzy przed kilkoma laty przychylili się do mojego projektu odnowienia strażackiej floty i od tej pory w kolejnych budżetach gminy zabezpieczają odpowiednie środki na zakup nowych wozów bojowych. Słowa podziękowania kieruje też pod adresem wszystkich osób i instytucji, które zaangażowały się w ten program. Szczególnie komendantowi gminnemu OSP Dariuszowi Surmie, który wkłada wiele pracy i serca, żeby nasi strażacy mieli coraz lepsze warunki służby i coraz nowocześniejszy sprzęt – mówi R. Lorenz.  
03-04-2023

Oferta organizacji pozarządowej

Ilustracja do informacji: Oferta organizacji pozarządowej
Burmistrz Międzyrzecza informuje, że do tutejszego Urzędu wpłynęła oferta Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Wojciecha, na realizację zadania publicznego w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego pn. „Piknik św. Wojciecha w Międzyrzeczu.
 
 
Na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (j.t. Dz.U. 2023 poz. 571) na podstawie oferty realizacji zadania publicznego, złożonej przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego uznając celowość realizacji tego zadania, może zlecić realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym z pominięciem otwartego konkursu ofert.
 
Zgodnie z art. 19a ust. 4 każdy, w terminie 7 dni od dnia zamieszczenia oferty, może zgłosić uwagi dotyczące oferty. Wszelkie uwagi dot. oferty prosimy zgłaszać do tutejszego Urzędu: tel. 95 742 69 80 lub pocztą elektroniczną na adres e-mail.
 
 
03-04-2023

Burmistrz w komitecie monitorującym fundusze unijne

Ilustracja do informacji: Burmistrz w komitecie monitorującym fundusze unijne
Burmistrz Remigiusz Lorenz został powołany do Komitetu programu Fundusze Europejskie dla woj. Lubuskiego w latach 2021-2027.
 
 
Nominację do komitetu burmistrz odebrał pod koniec marca podczas spotkania w Urzędzie Marszałkowskim woj. lubuskiego. Został do niego powołany przez Marszałka Województwa Lubuskiego Elżbietę Annę Polak, zaś nominację odebrał z rąk przewodniczącego komitetu Marcina Jabłońskiego, który jest jednocześnie członkiem zarządu województwa lubuskiego.
 
Komitet monitoruje wdrażanie Funduszy Europejskich dla woj. lubuskiego w latach 2021-2027. – Chodzi o ogromne kwoty, które województwo lubuskie, w tym również nasza gmina, mają otrzymać z Unii Europejskiej – zaznacza R. Lorenz
03-04-2023

Przyłącz swój dom do sieci kanalizacyjnej. To Twój obowiązek!

Ilustracja do informacji: Przyłącz swój dom do sieci kanalizacyjnej. To Twój obowiązek!
Informujemy, że w dniu 22 września 2022 r. została zakończona budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Kęszyca, a w dniu 5 października 2022 r. została wydana decyzja o pozwoleniu na użytkowanie sieci.
 
Oddanie do użytku sieci kanalizacji sanitarnej w Kęszycy umożliwia właścicielom nieruchomości wykonanie przyłącza kanalizacji sanitarnej do wyżej wymienionej sieci w celu odprowadzenia ścieków z budynku mieszkalnego znajdującego się w Kęszycy.
 
W celu wykonania przyłącza kanalizacji sanitarnej należy wystąpić do:
Międzyrzeckiego Przedsiębiorstwa Wodociągów
i Kanalizacji Spółka z o. o.,
Święty Wojciech 46,
66-300 Międzyrzecz
z wnioskiem o wydanie warunków technicznych przyłączenia do sieci kanalizacji sanitarnej.
 
Jednocześnie wskazuję, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2022 r. poz. 2519 t.j. ze zm.) właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej.
 
Przyłączenie do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych.
03-04-2023

Konkurs Nasz Zabytek

Ilustracja do informacji: Konkurs Nasz Zabytek
Uwaga, lubuskie! Zabytek z Twojego województwa ma szansę na milion złotych! Ponownie rusza konkurs Nasz Zabytek Fundacji Most the Most.
Mieszkasz w województwie lubuskim? Chcesz pozytywnie wpływać na Twoje otoczenie i zostać lokalnym bohaterem? Interesujesz się lokalną historią, kulturą, ochroną zabytków? Znasz w swojej okolicy zabytkowe miejsca, którym warto dać nowe życie? Weź udział w konkursie Nasz Zabytek. Nabór zgłoszeń potrwa 4 tygodnie - od 13 marca do 10 kwietnia 2023 r.
 
Nasz Zabytek to konkurs organizowany przez Fundację Most the Most dla każdego, kto chce pozytywnie wpływać na swoje otoczenie. Uczestnicy konkursu mogą zgłaszać zabytki ze swojej okolicy, którym warto przywrócić świetność. Następnie będą mogli zaproponować pomysł jak zwycięski zabytek może być wykorzystany przez lokalną społeczność. Zwycięski projekt uzyska od Fundacji Most the Most dofinansowanie (do 1 000 000 PLN). Właściciel zabytku przeznaczy je na rewaloryzację zabytku i dostosowanie go do wybranej w konkursie funkcji społecznej.
 
Konkurs „Nasz zabytek” jest podzielony na dwie części: 
  • I Konkurs – wybór jednego zabytku w województwie (start konkursu – 13 marca 2023 r.); 
Ważne – w konkursie można zgłaszać tylko zabytki nieruchome wpisane do rejestru zabytków, wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków. W konkursie będą oceniane zabytki, które są własnością publiczną, czyli należą np. do jednostek samorządu terytorialnego, Skarbu Państwa (kościoły i inne świątynie, które należą do parafii lub wspólnot wyznaniowych nie spełniają kryterium własności publicznej).
  • II Konkurs – wybór pomysłów na nową funkcję społeczną zwycięskiego zabytku (start konkursu w drugiej połowie czerwca 2023 r. - po ogłoszeniu wyników I Konkursu).  
Nasz Zabytek to konkurs o charakterze regionalnym i lokalnym. Ogłaszany jest sekwencyjnie w poszczególnych województwach, tak by docelowo objąć wszystkie województwa każdego roku.
W pierwszej edycji Konkursu Nasz Zabytek przeprowadzonej w województwie lubuskim zwyciężył Dawny Magazyn Solny w Nowej Soli. W zrewaloryzowanym zabytku będą organizowane: muzyczne Jam Session, pokazy i warsztaty taneczne, kiermasze rękodzieła, przeglądy filmów, spektakle i warsztaty teatralne, festiwale teatralne oraz projekcje starych, niemych filmów z akompaniamentem na żywo.
Równolegle do województwa lubuskiego Fundacja ogłasza konkurs w woj. wielkopolskim, kujawsko-pomorskim i zachodniopomorskim. Harmonogram konkursów w pozostałych województwach znajduje się̨ na stronie: https://mostthemost.pl/nasz-zabytek/#harmonogram
 
Udział w konkursie – krok po kroku
W konkursie może wziąć udział każdy (osoba fizyczna), kto chce zrobić coś dobrego dla lokalnej społeczności i regionu. Jak to zrobić?
  • Znajdź zabytek w okolicy, który jest dla Ciebie ważny i wart nadania mu nowej funkcji społecznej.
  • Sprawdź czy miejsce, które chcesz zgłosić to na pewno zabytek nieruchomy wpisany do rejestru zabytków, wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków i czy jest własnością jednostki publicznej. 
  • Zrób zdjęcie zabytku.
  • Wypełnij i prześlij elektroniczny formularz zgłoszeniowy.
  • Ważne! Im więcej zgłoszeń na zabytek tym większe szanse na jego zwycięstwo. Zachęć do udziału w konkursie swoich sąsiadów, znajomych i bliskich!
Więcej informacji, wskazówki jak sprawdzić zabytek oraz formularz zgłoszeniowy znajdziesz na stronie fundacji www.mostthemost.pl
Jeśli nie lubisz wypełniać internetowych formularzy, możesz zgłosić zabytek przez telefon:
+ 48 22 47 55 111 lub +48 517 884 088. Pamiętaj, żeby wcześniej przygotować podstawowe informacje na temat zgłaszanego zabytku.
 
Dlaczego warto się zaangażować?
Udział w konkursie „Nasz zabytek” to pierwszy krok, by wykreować i zrealizować swoje pomysły, pobudzić wyobraźnię, poczuć wpływ na własne otoczenie. Przekonać się, że nasze zaangażowanie przynosi namacalne i wspaniałe efekty. Każdy zgłoszony zabytek i pomysł mają szansę wygrać, a zgłaszający zostać lokalnym bohaterem.
Ideą konkursu jest wzmacnianie wpływu społecznego na najbliższe otoczenie, wyzwolenie potencjału lokalnych społeczności do współpracy na rzecz kultury i ochrony lokalnych zabytków. Celem, który Fundacja Most the Most chce uzyskać w perspektywie długofalowej jest aktywne użytkowanie zrewaloryzowanych zabytków przez lokalną społeczność. Fundacja planuje kontynuować współpracę z właścicielami obiektów przy współorganizacji wydarzeń.
Uczestnicy dotychczasowych edycji konkursu pokazali, że chcą i potrafią zaangażować się
w wybór lokalnych zabytków do rewaloryzacji i wykreowanie dla nich nowej funkcji społecznej.
Konkurs Nasz Zabytek w liczbach:
  • 21 konkursów na wybór zabytku,
  • 9715 zgłoszeń zabytków od mieszkańców,
  • 813 zgłoszonych obiektów,
  • 16 konkursów na wybór funkcji społecznej zwycięskich zabytków,
  • 1536 zgłoszeń na pomysł funkcji społecznej zwycięskich zabytków,
  • 16 zwycięskich zabytków,
  • 12 podpisanych umów na wypłatę grantu.
Wszystkie zgłoszone w konkursie zabytki można zobaczyć na mapie zabytków.
 
O Fundacji Most the Most
Fundacja Most the Most jest organizacją non-profit powołaną przez Bank Gospodarstwa Krajowego, by współrealizować misję banku jaką jest wsparcie zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski. Fundacja Most the Most angażuje się w te działania realizując zadania w obszarze związanym z kulturą. Jej misją jest bowiem budowanie kapitału społecznego poprzez wspieranie kultury, twórców i międzypokoleniowej współpracy. Fundacja inicjuje zaangażowanie lokalnych społeczności wokół odnowy zabytków i nadawania im nowych funkcji społecznych. Fundacja Most the Most wspiera projekty, które są odpowiedzią na lokalne potrzeby, w których tworzenie i realizację włączona jest społeczność lokalna.
 
Kontakt dla mediów: Róża Zabojszcz e-mail / +48 532 390 627
 
 
03-04-2023

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Ilustracja do informacji: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
W Międzyrzeczu odbyły się obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzm.
 
 
 
Obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu odbyły się 31 marca w Międzyrzeckim Ośrodku Kultury. Otworzyła je organizatorka wydarzenia dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Arletta Stachecka, która zaprosiła na scenę starostę Agnieszkę Olender i burmistrza, gdzie wręczyła Remigiuszowi Lorenzowi okolicznościowy dyplom Przyjaciela Osób ze Spektrum Autyzmu.
 
– Święto przypomina o osobach, które potrzebują naszego wsparcia, ale przede wszystkim zrozumienia i serca. Dziękuję zarówno uczestnikom, jak i organizatorom – mówił burmistrz Remigiusz Lorenz.
 
Artystyczną odsloną imprezy były występy przedszkolaków i uczniow SOSW. Światowy Dzień Świadomości Autyzmu obchodzony jest 2 kwietnia. Został ustanowiony w 2008 r. Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu i budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie.
30-03-2023

Zarządzenie burmistrza

Ilustracja do informacji: Zarządzenie burmistrza
Zarządzenie Nr 56/2023 Burmistrza Międzyrzecza z dnia 30 marca 2023 r. w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych finansowanych z budżetu Gminy Międzyrzecz w 2023 roku.
 
Na podstawie art. 11 ust. 2  oraz art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. 2023 poz. 571), uchwały Nr LVI/552/22 Rady Miejskiej w Międzyrzeczu z dnia 20 września 2022  r. w sprawie przyjęcia Programu Współpracy Gminy Międzyrzecz z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2023 oraz Zarządzenia Nr 159/2022 Burmistrza Międzyrzecza z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie określenia Regulaminu postępowania Komisji Konkursowej w otwartym konkursie ofert na realizację zadań publicznych Gminy Międzyrzecz w 2023 roku
 
zarządzam, co następuje:
 
§ 1.
1. Ogłaszam otwarty konkurs ofert dla organizacji pozarządowych na realizację zadań publicznych w 2023 roku w zakresie:
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, polegającego na podtrzymywaniu tradycji narodowych i patriotycznych w ramach działalności drużyn harcerskich z terenu Gminy Międzyrzecz,
- działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży oraz przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym polegającego na organizacji wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych z terenu Gminy Międzyrzecz.
2. Postępowanie konkursowe w sprawie wyboru podmiotów, którym zostanie przyznana dotacja, będzie przeprowadzone zgodnie z ogłoszeniem konkursowym, stanowiącym załącznik do niniejszego zarządzenia.
 
§ 2.
Wykonanie zarządzenia powierza się Kierownikowi Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Międzyrzeczu.
 
§ 3.
Zarządzenie obowiązuje od dnia wydania.
 
Burmistrz Międzyrzecza (-) Remigiusz Lorenz
30-03-2023

Stypendia za puchary i medale

Ilustracja do informacji: Stypendia za puchary i medale
Burmistrz Remigiusz Lorenz wręczył stypendia ponad 20 młodym sportowcom z naszej gminy. – Rozwijacie swoje zainteresowania i promujecie przy tym gminę. Serdecznie Wam za to dziękuje – mówił.

Wręczenie stypendiów sportowych odbyło się 29 marca w sali narad Urzędu Miejskiego. Otrzymało je 22 uczniów szkół podstawowych i średnich z gminy Międzyrzecz, którzy w ubiegłym roku zdobywali medale, puchary oraz punkty dla swoich klubów (dwóch kolejnych zostało uhonorowanych wyróżnieniami).
- Dziękuje Wam za sukcesy sportowe, które promują kluby i gminę. Jesteście przykładem dla rówieśników i wizytówką Międzyrzecza – mówił R. Lorenz wręczając stypendystom listy gratulacyjne.
 
Ojciec jednego ze stypendystów Maciej Adamirowicz zaznaczał, że w tym roku stypendystów jest więcej, niż w poprzednich latach. – Bardzo nas cieszy, że w gminie przybywa utalentowanych, młodych sportowców – odpowiedział R. Lorenz.  
 
Burmistrz zaznaczał, że gmina systematycznie rozbudowuje bazę sportowo-rekreacyjną, co ułatwia jej mieszkańcom – w tym również młodzieży – uprawianie różnych dyscyplin. Przed kilkoma laty zmodernizowała stadion, ostatnio wybudowała przy Szkole Podstawowej nr 3 nową bieżnię z zeskokiem do skoku w dal, a już niebawem przy Szkole Podstawowej nr 1 otwarta zostanie sala sportowa z kuchnią i stołówką.