Logo: Powiat Średzki Gmina Międzyrzecz

Logo: MigamMigam Logo: BIPBIP
Twoja przeglądarka nie może wyświetlić obiektu - pogoda

Informacje

28-02-2025

Gratulujemy i dziękujemy Pani Moniko!

Ilustracja do informacji: Gratulujemy i dziękujemy Pani Moniko!
Burmistrz Remigiusz Lorenz i jego zastępczyni Adriana Dydyna-Marcyka podziękowali Monice Tomaszewskiej za 30 lat pracy.
 
Pani Monika ma trzydziestoletni staż pracy. W Urzędzie Miejskim pracuje od 2008 roku, a od dziesięciu lat kieruje Wydziałem Planowania Przestrzennego. 

– Dziękujmy za Pani sumienność, wysokie kwalifikacje i zaangażowanie w pracę na rzech gminy i jej mieszkańców – mówili burmistrz R. Lorenz i jego zastępczyni A. Dydyna-Marycka wręczając jej list gratulacyjny, kwiaty i drobne upominki.
28-02-2025

Ogłoszenie burmistrza Międzyrzecza

Ilustracja do informacji: Ogłoszenie burmistrza Międzyrzecza
Ogłoszenie o rozpoczęciu konsultacji społecznych dotyczących projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obiektów infrastruktury wodociągowej w obrębie ewidencyjnym Kuźnik wraz z prognozą oddziaływania na środowisko.
 
27-02-2025

Remont kościoła we wsi Święty Wojciech

Ilustracja do informacji: Remont kościoła we wsi Święty Wojciech
Rozpoczął się kolejny etap remontu kościoła we wsi Święty Wojciech. – To bardzo ważny punkt ma sakralnej mapie regionu i kraju. Zdaniem historyków, właśnie w tym miejscu znajdował się erem Pierwszych Męczenników Polski – zaznacza burmistrz Remigiusz Lorenz.
 
 
Pierwszy etap prac konserwatorskich szachulcowego kościoła we wsi Święty Wojciech przeprowadzono jesienią 2023 roku, kiedy zabytkową budowlę owinięto folią, a do jej wnętrza został wpuszczany  gaz, który zwalczył szkodniki niszczące drewnianą konstrukcję. Obecnie trwa kolejny etap remontu zabytkowego kościółka.
 
Do końca roku pracownicy firmy z Bolewic wymienią spróchniałe pokrycie dachu, zamontują tam instalację odgromową, wzmocnią osłabione elementy drewniane konstrukcji świątyni. Projekt zakłada rekonstrukcję warstwy tynku w obrębie pól między ryglami. Odnowiona zostanie stolarka okienna i drzwiowa.
 
Wewnątrz świątyni renowacji poddane zostaną ławki oraz przywrócona zostanie ceglana posadzka w obrębie kruchty i nawy, natomiast pod ławkami i w prezbiterium zostanie wykonana drewniana podłoga. Odtworzona będzie  pierwotna kolorystyka sklepienia i ścian wnętrza.
 
Autorem projektu budowlanego jest Autorska Pracownia Architektoniczna mgr inż. architekt Katarzyny Kuszyńskiej z Międzychodu.
Prace są prowadzone m.in. dzięki dotacji w wysokości 1 mln. 78 tys. zł, pozyskanej przez gminę w 2023 roku z rządowego Programu Odbudowy Zabytków Polski Ład i przekazanej  następnie Parafii Pierwszych Męczenników Polski w Międzyrzeczu, która jest właścicielem kościoła i inwestorem. Wcześniej Urząd Miejski zapłacił 30 tys. zł za przygotowanie dokumentacji.
 
Burmistrz Remigiusz Lorenz zaznaczcza, że kościół we wsi Święty Wojciech jest bardzo ważnym punktem na sakralnej mapie regionu i kraju. Wybudowany został w 1768 roku w miejscu wcześniejszej świątyni. Wielu naukowców przypuszcza, że właśnie w tym miejscu założyli swoją pustelnię benedyktyńscy mnisi Benedykt i Jan, którzy na przełomie 1001 i 1002 r przybyli ze słonecznej Italii do kraju Polan na zaproszenie Bolesława Chrobrego. Na miejscu dołączyli do nich pochodzący z tych stron bracia Izaak i Mateusz oraz usługujący im chłopiec Krystyn. Wszyscy zostali zamordowani w nocy z 10 na 11 listopada 1003 r. przez – jak odnotował kronikarz – „złaknionych srebra zbójców”, po czym zostali wyniesieni na ołtarze i przeszli do historii jako Pierwsi Męczennicy Polski. Potocznie nazywani są Braćmi z Międzyrzecza – obecnie są patronami miasta oraz współpatronami diecezji zielonogórsko-gorzowskiej.
 
Jak podkreśla R. Lorenz, realizacja tej inwestycji nie byłaby możliwa gdyby nie zaangażowanie księży-pallotynów z parafii pw. Pierwszych Męczenników Polski w Międzyrzeczu oraz finansowe wsparcie ze strony parafian i mieszkańców Świętego Wojciecha - w tym również działającego w tej wsi Koła Gospodyń Wiejskich.  
27-02-2025

Ruszyła rekrutacja do programu „Danie Wspólnych Chwil”

Ilustracja do informacji: Ruszyła rekrutacja do programu „Danie Wspólnych Chwil”
 
„Danie Wspólnych Chwil” to program realizujący ideę posiłków wspólnotowych dla osób starszych zagrożonych samotnością. Fundacja zaprosiła do udziału w nim Koła Gospodyń Wiejskich, których zadaniem jest organizowanie cyklicznych spotkań dla seniorów przy wspólnym stole. Fundacja Biedronki finansuje zakup produktów potrzebnych do przygotowania posiłków.
 
 
Najważniejsze informacje o programie:
 
IV edycja Programu będzie edycją całoroczną – trwającą od kwietnia do grudnia 2025 r.
Fundacja Biedronki zapewnia środki na zakup produktów potrzebnych do organizacji spotkań dla seniorów, przekazując e-kody w wysokości 8000 zł do wykorzystania w sklepach sieci Biedronka
Zadaniem kół gospodyń wiejskich jest organizacja spotkań dla samotnych seniorów z lokalnej społeczności – w czasie trwania edycji należy zorganizować min. 6 spotkań – każde w odstępie co najmniej trzech tygodni
Po każdym spotkaniu KGW wypełnia i przesyła Fundacji krótkie sprawozdanie (w formie online)
Fundacja zapewnia wsparcie w zakresie organizacji spotkań oraz w zakresie praktycznej wiedzy z zakresu żywienia seniorów
 
Dla KGW biorących udział w IV edycji programu przewidujemy atrakcje oraz pomysły na spotkania z seniorami
 
W tej edycji koła gospodyń wiejskich otrzymają także dodatkowe środki finansowe (w wysokości 800 zł), które będą mogły wykorzystać na cele związane z programem, z uwzględnieniem poniższych kategorii:
 
Dodatkowe aktywności związane z organizacją spotkań dla seniorów (m.in. organizacja warsztatów, zaproszenie eksperta, zakup dodatkowych materiałów do wykorzystania w trakcie spotkań, wydruk dodatkowych materiałów związanych ze spotkaniem),
 
Zakup/ dofinansowanie zakupu sprzętu kuchennego potrzebnego do przygotowania spotkań dla seniorów,
 
Rozwój kompetencji członków KGW (szkolenia, których zakres tematyczny wspiera KGW w realizacji zadań związanych z programem lub innymi działaniami dobroczynnymi, szczególnie na rzecz seniorów),
 
Spotkanie integracyjne członków KGW, w celu podtrzymania zaangażowania osób realizujących program,
 
Zakup upominków dla seniorów uczestniczących w spotkaniach,
 
Realizacja innych działań o charakterze dobroczynnym na rzecz lokalnej społeczności, w szczególności na rzecz seniorów.
 
Dla KGW biorących udział w programie przewidziane są dodatkowe aktywności:
spotkania z dietetyczką programu o różnorodnej tematyce,
gadżety związane z programem, przydatne do organizacji spotkań,
scenariusze na spotkania,
konkurs z atrakcyjnymi nagrodami,
dedykowana grupa na Facebook'u
 
Jak się zgłosić do Programu?
 
Start rekrutacji planowany jest na godzinę 12:00 25.02.2025
 
Formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronie: kgw.daniewspolnychchwil.pl
Kogo zapraszamy do programu?
 
W nowej edycji przygotowaliśmy miejsca dla 1200 kół gospodyń wiejskich (zarejestrowanych w ARiMR lub o statusie stowarzyszenia zwykłego/rejestrowego)
 
Kryteria formalne:
 
W programie mogą wziąć udział:
KGW, które zostały założone nie później niż do 30.09.2024
KGW o zbieżnych celach statutowych z celami programu
WAŻNE!
Jednym z kryteriów decydującym o współpracy jest zgodność celów statutowych KGW z celami programu!
Sprawdźcie więc już teraz, czy macie w celach w statucie wpisane: dobroczynność albo działania dobroczynne albo działania charytatywne.
Taki zapis musi widnieć w sekcji „Cele”, nie zaś w sekcji „Sposoby realizacji celów” lub w paragrafie rozpoczynającym się od słów: Koło/Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez…).
Zachęcamy do dodania tego zapisu w Waszych statutach!
Przydatne dokumenty:
W przypadku, gdy liczba zgłoszeń będzie większa niż liczba dostępnych miejsc - o przyjęciu do programu decyduje m.in. kolejność poprawnych zgłoszeń - nie warto więc zwlekać ze zgłoszeniem!
 
Proces rekrutacji:
 
Formularz rekrutacyjny jest dostępny na stronie: kgw.daniewspolnychchwil.pl
Do wniosku należy dołączyć:
Oświadczenie o przystąpieniu do programu podpisane zgodnie z reprezentacją Waszego KGW - WZÓR OŚWIADCZENIA
Statut Waszego Koła
Aktualny odpis z ARiMR/KRS/rejestru stowarzyszeń zwykłych zawierający informacje o reprezentacji KGW
Informacja zwrotna o kwalifikacji do programu zostanie przekazana zgodnie z harmonogramem edycji.
26-02-2025

Rusza nabór do Lubuskiej Bazy Sportowo-Rekreacyjnej dla organizacji pozarządowych

Ilustracja do informacji: Rusza nabór do Lubuskiej Bazy Sportowo-Rekreacyjnej dla organizacji pozarządowych
Zarząd Województwa Lubuskiego ogłasza otwarty konkursu ofert na realizację w formie wsparcia w 2025 roku zadania publicznego o charakterze inwestycyjnym pn. „Lubuska Baza Sportowo-Rekreacyjna”.
 
 
 
Celem otwartego konkursu ofert na realizację zadań o charakterze inwestycyjnym pn. „Lubuska Baza Sportowo-Rekreacyjna” jest umożliwienie organizacjom pozarządowym podjęcie działań w celu poprawy infrastruktury sportowej oraz rekreacyjnej.
Podstawowym warunkiem otrzymania dotacji w otwartym konkursie ofert w ramach Programu inwestycyjnego jest współfinansowanie w wymiarze co najmniej 20% kosztów kwalifikowanych zadania publicznego.
 
W ramach niniejszego konkursu realizowane mogą być zadania publiczne o charakterze inwestycyjnym polegające na budowie, przebudowie lub modernizacji obiektów sportowych i rekreacyjnych, tj.:
a)     boisk, w tym również boisk wielofunkcyjnych,
b)    kortów tenisowych,
c)    kompleksów, obiektów i urządzeń lekkoatletycznych,
d)    przyszkolnych obiektów sportowych,
e)    przystani kajakowych, wioślarskich, żeglarskich,
f)     strzelnic sportowych, torów łuczniczych,
g)    obiektów dla sportów jeździeckich,
h)    skateparków,
i)     pumptrucków,
j)     zapleczy szatniowo-sanitarnych dla ww. obiektów,
k)    dostosowanie obiektów sportowo-rekreacyjnych do potrzeb osób niepełnosprawnych,
l)     inwestycje w zakresie infrastruktury rekreacyjnej, w tym zagospodarowanie plaż, ścieżek rekreacyjnych, placów zabaw wraz z infrastrukturą.
 
Dotacja z budżetu Województwa Lubuskiego może wynieść do 80 % kosztów kwalifikowanych zadania, jednak nie może przekroczyć 50 000,00 zł brutto.
 
Oferty na realizację zadania publicznego o charakterze inwestycyjnym należy składać w terminie od 17 lutego 2025 r. do 14 marca 2025 roku. Każda oferta powinna zostać przygotowana za pomocą aplikacji Generator eNGO dostępnej na stronie - www.lubuskie.engo.org.pl.
 
Oferty należy składać w dwóch wersjach o tej samej, spójnej sumie kontrolnej, tj. w wersji elektronicznej w aplikacji Generator eNGO i w wersji papierowej wygenerowanej z wersji elektronicznej w pliku pdf i podpisanej przez upoważnione osoby w kancelarii ogólnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze przy ul. Podgórnej 7 lub w sekretariacie Biura Zamiejscowego Urzędu Marszałkowskiego z siedzibą w Gorzowie Wlkp. lub korespondencyjnie na adres: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze, ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra. Dopuszcza się złożenie oferty na elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze, po uprzednim wygenerowaniu z wersji elektronicznej na stronie www.lubuskie.engo.org.pl podpisanej za pomocą podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego lub podpisu osobistego za pomocą e-dowodu, które przesyła się w formie dostępnej, w formacie pdf. O terminie wpływu oferty wysłanej za pośrednictwem operatora pocztowego lub firmy kurierskiej decyduje odpowiednio data stempla pocztowego lub data dostarczenia przesyłki, a w przypadku oferty złożonej osobiście lub złożonej na elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP Urzędu - data wpływu do siedziby realizatora Programu. Ponadto w Urzędzie zostały uruchomione e-Doręczenia, a dokładnie publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) i dopuszcza się złożenie oferty z wykorzystaniem tej usługi. Adres skrzynki e-Doręczeń Urzędu jest następujący: AE:PL-59819-50513-EDBAG-31.
 
O terminie wpływu oferty wysłanej za pośrednictwem operatora pocztowego lub firmy kurierskiej decyduje odpowiednio data stempla pocztowego lub data dostarczenia przesyłki, a w przypadku oferty złożonej osobiście - data wpływu do siedziby realizatora Programu.
 
Oferent może wygenerować wersję elektroniczną oferty w Generatorze eNGO do godz. 15:30 ostatniego dnia naboru wniosków, tj. 14 marca 2025 roku.
 
Szczegółowych informacji dotyczących Programu udziela Wydział Sportu Departamentu Promocji, Turystyki i Sportu, tel. 68 45 65 273 e-mail, 68 45 65 569, e-mail .
26-02-2025

Strażacy z Kurska podsumowali 2024 rok

Ilustracja do informacji: Strażacy z Kurska podsumowali 2024 rok
Strażacy-ochotnicy z Kurska jednogłośnie udzielili zarządowi OSP absolutorium za ubiegły rok. Gratulacje władzom jednostki złożył burmistrz Remigiusz Lorenz, który podziękował druhnom i druhom za ich służbę dla lokalnej społeczności.
 
 
Zebranie sprawozdawcze OSP odbyło się w sobotę, 22 lutego, w sali wiejskiej w Kursku. Strażaków i gości powitał prezes jednostki Emil Adamczuk, natomiast sprawozdanie za 2024 r. odczytał Waldemar Konieczny. Gminny komendant OSP Dariusz Surma podkreślał, w spotkaniu wzięła udział rekordowa liczba druhen i druhów, co – jak stwierdził - dobrze wróży jednostce. 
 
Po wysłuchaniu sprawozdań strażacy jednogłośnie udzielili zarządowi absolutorium za miniony rok. – Gratuluję zarządowi jednogłośnego absolutorium oraz dziękuję wszystkim strażakom za waszą trudną służbę i zaangażowanie w sprawy lokalnej społeczności – komentuje burmistrz Remigiusz Lorenz, który jest prezesem OSP w Gminie Międzyrzecz i zasiada w prezydium zarządu straży ochotniczych w naszym powiecie.
24-02-2025

Granty PPGR - czwarty i ostatni nabór oświadczeń o użytkowaniu laptopa/tabletu!

Ilustracja do informacji: Granty PPGR - czwarty i ostatni nabór oświadczeń o użytkowaniu laptopa/tabletu!
Przypominamy, iż osoby które uzyskały wsparcie w postaci sprzętu komputerowego w ramach programu Granty PPGR zobowiązane są do składania Oświadczeń o użytkowaniu sprzętu (laptop/tablet). Oświadczenie takie należy składać przez okres 2 lat, w terminach wskazanych przez Gminę. Ostatnie już, czwarte oświadczenie prosimy składać w terminie do 14 marca 2025 r. 
 
Oświadczenie można złożyć osobiście (wówczas składają państwo oryginał) w okienku podawczym przy ul. Rynek 1 (budynek Ratusza Miejskiego)
lub przesyłając pocztą na adres:
Urząd Miejski w Międzyrzeczu
ul. Rynek 1
66-300 Międzyrzecz
 
Istnieje także możliwość przesłania oświadczenia podpisanego podpisem kwalifikowanym, profilem zaufanym lub podpisem osobistym (zaawansowany podpis elektroniczny) i przesłania oświadczenia poprzez platformę ePUAP na nr skrzynki: /d2ko9px31c/skrytka lub na adres email.
W przypadku przesłania skanu oświadczenia należy pamiętać aby zachować oryginał do ewentualnej kontroli, która została opisana w załączniku do umowy „PROCEDURA MONITOROWANIA UTRZYMANIA EFEKTÓW PROJEKTU GRANTOWEGO „WSPARCIE DZIECI Z RODZIN PEGEEROWSKICH W ROZWOJU CYFROWYM – GRANTY PPGR”.)
 
W razie pytań prosimy o kontakt: 95 742 69 84
 
Druk oświadczenia dostępny jest TUTAJ
 
UWAGA!
Osoby, które nie złożą oświadczenia w terminie będą wzywane listownie do przedłożenia oświadczenia i zgłoszenia się do kontroli razem z przekazanym przez Gminę sprzętem.
Zgodnie z zapisami umowy Gmina Międzyrzecz ma możliwość żądania okazania sprzętu komputerowego do oględzin stanu technicznego i sprawdzenia jego przeznaczenia przez okres 2 lat od daty zakończenia projektu, w terminie wskazanym przez Burmistrza Międzyrzecza, a wnioskodawca/uczestnik ma obowiązek poddania się kontroli. 

Aby ułatwić Państwu odnalezienie numerów seryjnych laptopów zamieszczamy ponieżej zdjęcia z ich lokalizacją na kartonie i urządzeniu.
   
 
24-02-2025

Zarząd OSP Kaława z jednogłośnym absolutorium

Ilustracja do informacji: Zarząd OSP Kaława z jednogłośnym absolutorium
Strażacy-ochotnicy z Kaławy jednogłośnie udzielili zarządowi absolutorium za 2024 rok. Gratulacje władzom jednostki złożył burmistrz Remigiusz Lorenz, który podziękował wszystkim druhnom i druhom za ich trudną, odpowiedzialną służbę.
 
 
Zebranie sprawozdawcze strażaków-ochotników odbyło się w piątek, 21 lutego, w remizie OSP w Kaławie. Uczestnicy uczcili minutą ciszy pamięć strażaków, którzy zmarli w ostatnich miesiącach. Przywitał ich prezes jednostki Andrzej Obst, który odczytał też sprawozdanie za miniony rok. Zaznaczał, że oprócz udziału w akcjach ratowniczo gaśniczych i poszukiwaniach zaginionych osób strażacy zabezpieczali też wiele imprez, organizowanych zarówno przez sołectwo, jak i gminę.
 
Prezes podkreślał, że 2024 rok był dla jednostki bardzo udany. – W marcu w naszej jednostce rozpoczął służbę nowy samochód ratowniczo-gaśniczy. Kosztował milion 260 tysięcy złotych. Gmina dostała na jego zakup dwie dotacje o łącznej wysokości 595 tysięcy oraz dołożyła ze swojego budżetu brakujące 665 tysięcy – wyliczał A. Obst.
 
Po wysłuchaniu sprawozdań strażacy jednogłośnie udzielili zarządowi absolutorium za 2024 rok. Jako pierwszy gratulacje władzom jednostki złożył burmistrz Remigiusz Lorenz, który jest prezesem OSP w gminie Międzyrzecz oraz zasiada w prezydium powiatowym straży ochotniczych. Samorządowiec podziękował wszystkim druhnom i druhom z OSP za trudną i niebezpieczną służbę oraz działalność na rzecz lokalnej społeczności. – OSP jest największym stowarzyszeniem, działającym w środowiskach wiejskich – zaznaczał.
 
Za pomoc mieszkańcom strażakom podziękowała też sołtys Kaławy Małgorzata Gralewska.
 
Oprócz strażaków-ochotników z Kaławy w zebraniu uczestniczyli też kpt Michał Rosół z komendy powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, prezes OSP w powiecie międzyrzeckim Marek Harkot, komendant gminny OSP Dariusz Surma, kierownik Wydziału Spraw Obywatelskim w międzyrzeckim ratuszu Łukasz Ruta i pracownica WSO Aleksandra Piotrowska, która opiekuje się jednostkami OSP z ramienia Urzędu Miejskiego,
24-02-2025

Dziękujemy Panie Stanisławie za ćwierć wieku pracy w ratuszu!

Ilustracja do informacji: Dziękujemy Panie Stanisławie za ćwierć wieku pracy w ratuszu!
Burmistrz Remigiusz Lorenz wraz z kierownictwem Urzędu Miejskiego podziękował radcy prawnemu Stanisławowi Flisowi za 25 lat pracy w ratuszu i złożył mu gratulację z okazji przejścia na zasłużoną emeryturę.
 
Po ponad 40  latach pracy – w tym 25 na stanowisku radcy prawnego w Urzędzie Miejskim – Stanisław Flis przeszedł na zasłużoną emeryturę. Za ćwierć wieku pracy dla miasta i jego mieszkańców podziękowali mu burmistrz Remigiusz Lorenz, jego zastępca Tomasz Markiewicz, sekretarz Ewa Walkowska i kadrowa Irena Kiersztan.
 
Podczas pożegnania odchodzącego na emeryturę prawnika R. Lorenz podkreślał jego wysokie kwalifikację zawodowe, wiedzę z zakresu samorządu i empatię.
 
- Serdecznie dziękuje za zaangażowanie i 25 lat pracy na rzecz Gminy Międzyrzecz i jej Mieszkańców oraz ogromną empatię w kontaktach z Kierownictwem i Pracownikami Urzędu Miejskiego, którym zawsze chętnie służył Pan profesjonalną pomocą i wsparciem. Pana bardzo wysoka kultura osobista i wiedza na zawsze pozostaną w naszej pamięci, jako przykład i wzór rzetelnego wykonywania obowiązków zawodowych – mówił bu4rmistrz, życząc S. Flisowi zasłużonego wypoczynku w gronie bliskich, kochających osób oraz spełnienia marzeń i życiowych planów.  
21-02-2025

Karnawałowy bal studentów z Międzyrzecza

Ilustracja do informacji: Karnawałowy bal studentów z Międzyrzecza
Prawie 60 słuchaczy Międzyrzeckiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku bawiło się na balu karnawałowym, prowadzonym przez burmistrza Remigiusza Lorenza. – To była świetna impreza – mówili nam uczestnicy.
 
 
Bal karnawałowy odbył się w czwartek, 20 lutego , w sali lustrzanej Międzyrzeckiego Ośrodka Kultury. Wzięło w nim udział blisko 60 słuchaczy Międzyrzeckiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Przywitał ich prezes MUTW Waldemar Gajlewicz, który życzył uczestnikom udanej zabawy i podziękował za jej prowadzenie burmistrzowi Remigiuszowi Lorenzowi (uczestnicy bawili się przy muzycznych przebojach, które burmistrz puszczał im z przyniesionych przez siebie płyt winylowych).
 
Przez kilka godzin w sali unosiły się gorące rytmy italo disco oraz polskie i zagraniczne szlagiery muzyczne z lat 70. i 80 minionego wieku.  – Repertuar przygotowałem zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami  – mówił R. Lorenz.
 
Na słuchaczy MUTW czekały też słodkości oraz gorąca kawa i herbata. – To był świetny pomysł. Wspaniale się bawiliśmy – komentowali uczestnicy balu karnawałowego.
1 2 3 4 5 6 ... 411